Monday 6 August 2007

Bandung Trip Day 2

Sumer dah sepakat nak bertolak dari Jakarta kul 5 am WIB pasal nak avoid macet. hehhehe.. yang bestnya aku tersilap time. Kul 4 am waktu malaysia (kul 3 am WIB) aku dah bgn mandi, siap pakai tudung dah.. baru perasan salah time. Aku tido le balik.. Kul 4.30 am WIB bgn balik dan check out. Si Dadan dan Dadang (the supirs) pun numpang tido kat apt tu. Alhamdulillah journey to Bandung was smooth, cuma aku sempat la tgk macet kat Jakarta di tol dia.. Ada la dekat 10 km kot pjgnya. Kalo aku dah tak tahan ooooo hari2 camtu.

We all stop for breakfast kat RnR dia.. Aku makan soto. Leh tahan gak le rasanya.. Lepas tu terus proceed ke Bandung dalam 2.5 jam dari Jakarta. Sampai Bandung , pegi umah si Dadan dulu pasal nak pinjam stroller. Pastu masa otw nak pegi ke Tangkuban Perahu (volcano), Syed dapat kol dari kawan dia kata volcano tu tgh aktif kuarkan asap, so we all decided to skip la pasal asap dia tu ada gas beracun. Tapi terasa la jugak rugi nye bile dah sampai sana tapi tak leh nak tgk.. Bile bincang2 ok la decide nak pegi jugak tapi cuma tgk dari dalam kete jek.. Sampai kat kaki Gunung tu Take 5 jap makan jagung.

Bila time nak masuk ke kawasan gunung tupulak ada pulak problem lain.. Guard yang jaga pintu masuk tu soh kitorang byr mahal giler. Rp 200, 000 = RM80.00.. mahal tu.. sebab nye dia caj ikut country of origin. We all pun reverse kete pegi ke Sari Ater Hot Spring. Sampai situ dalam kul 12 lebih. Kat sini blh rendam kaki. Ada byk kolam dan suhu pun beza2. bagus utk kesihatan gak.. org kat situ kata lepas rendam kalo kaki jadi biru meaning ada sakit tapi kalo merah tu sihat. Aku merah so meaning sihat le.. eheheh..

Pastu gi naik kuda pusing tempat hot spring tu. Kul 2 lebih camtu nak bertolak pegi ke Tangkuban Perahu kejap.. Pikirkan dah sampai ke tempat tu rasa rugi pulak tak masuk. Okla, kali ni pk kalo mahal pun bayar la jugak..Rupa2nya, tak mahal pun masuk . Dia caj harga biasa jek.. Berapa ntah aku pun lupa tapi tak sampai Rp100,000 pun. Tapi yang pegi kete aku je.. Family Syed tak ikut. Merasa la tgk volcano tgh aktif. Tgk dari atas jek, tak jalan turun ke bawah pun.

Lepas tu, nak pegi lunch.. On the way balik tu, Dadang stop utk petik strawberry kat farm tapi dah habis utk hari tu. So, terus le proceed ke Kampung Daun untk lunch. Sampai kat satu tempat tu maka terjadik la satu citer yg suspen. Mana heaversack? dalam tu ada passport aku, iman ngan izzryl.. Carik dalam kete sumer takde.. Pikir punye pikir aku rasa aku tahu kat mana beg tu tertinggal.. Sumer orang dah kalut pasal kalo beg tu hilang, esok nak kena pegi Jakarta balik pasal Kedutaan ada kat sana jek . So we all patah balik ke Sari Ater. Satu kete lagi tu proceed ke Kg Daun.. Sampai jek kat Sari Ater, mamat yg jual ais krim tu sapa dulu.. dia tanya carik beg ke? dah tu Dadang pun disapa oleh staf Sari Ater tu.. Alhamdulillah beg tu selamat.. sumer benda pun ada. adoila sib baik la ada.Baik diorang ni. AKu rasa kalo tertinggal kat Jakarta ke, agaknya dah goodbye dah. Ikie hulur la sikit kat mamat aiskrim tu. Ntah betul dia ke, kawan dia ke yang jumpa tak tahu la.

Masa tu dah kul 4 lebih perut pun dah keroncong.. terus proceed ke Kg Daun untuk makan.. Best tempat ni, very cozy.. Siap leh baring2 lagi.. Makan pun sedap.. Aku makan Nasi ayam madu ngan strawberry juice. Sudah siap makan, terus proceed ke Royal Dago utk check in. Sampai hotel dalam kul 7 lebih... Sumer pun dah penat.. Tido aje

No comments: